10 godsaker som är bra för kroppen

0

Gott för smaklökarna behöver inte betyda dåligt för kroppen. Här nedan ser du tio favoritgodsaker som du lugnt kan fortsätta frossa i.

1. Mörk choklad

För många är fin, mörk choklad en lyx som man gärna unnar sig till kaffet eller vinglaset – och du behöver faktiskt inte ha dåligt samvete för den där chokladbiten. Faktum är att mörk choklad är innehåller ämnen som kroppen mår bra av. Framför allt är det antioxidanter som chokladbönorna är proppfyllda av. Ju mörkare choklad, desto mer antioxidanter. Studier har visat att mörk choklad kan minska risken för hjärtproblem liksom blodcirkulationen. Det finns alltså många anledningar för dig att fortsätta med din lyxiga lilla vana.

2. Rött vin

Rött vin är ett annat ‘guilty pleasure’ för många, men forskare är nu överens om att rött vin, i begränsade mängder, kan ha positiva hälsoeffekter. Precis som när det gäller mörk choklad är det förekomsten av antioxidanter i det röda vinet – närmare bestämt antioxidanten resveratrol – som har visat sig påverka kroppen positivt. Det ska bland annat hjälpa till att sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

3. Kiwi

Kiwi är en frukt med många goda egenskaper. Den innehåller enzymet actidinain som hjälper till med matsmältningen och är rik på C-vitamin vilket stärker ditt immunförsvar. Dessutom hjälper kiwi till att minska risken för hjärtsjukdomar och är ett bra alternativ för diabetiker eftersom den höjer blodsockernivån långsamt.

4. Lax

Lax är en riktig delikatess som kan avnjutas i många olika former, men det är också en källa för många viktiga näringsämnen som kroppen behöver. Den höga proteinhalten ger dig byggstenarna för att dina muskler ska fungera som de ska, och omega 3-fetterna, som laxen är rik på, hjälper ditt hjärta att hålla sig i trim. Den har också en hög järnhalt, och som om inte det vore nog är den dessutom riktigt kalorisnål. Det gör laxen till ett utmärkt val för den som både vill äta gott och må bra.

5. Acai

Acai har kallats världens nyttigaste bär, och det säger inte lite med tanke på allt det hälsovänliga som bär är fyllda av även i vanliga fall. Hemligheten bakom acaibärets nyttighet heter antocyanin, och det finns i överflöd i acai. Det är en antioxidant med en rad positiva hälsoeffekter. Acai är också snålt på socker, vilket gör det till ett utmärkt alternativ för den som vill ha nyttiga bär att hälla i smoothien eller strössla över frukostgröten.

6. Yoghurt

Yoghurt finns i många varianter och smaker som alla har höga värden av kalcium och protein som motverkar benskörhet. Dessutom innehåller de ofta antibakterier som ser till att magen mår bra. Se bara till att undvika de allra mest sockrade yoghurtalternativen.

7. Avokado

Det finns knappt ett enda ämne i avokadon som inte har positiva hälsoeffekter. Här hittar vi bland annat enkelomättade fetter, som är den allra bästa sortens fett, och här finns det gott om vitamin B, C, E och K.

8. Blåbär

Våra svenska blåbär håller hög klass när det kommer till nyttiga godsaker. De är fullständigt packade av antioxidanter, som vi behöver för att kroppen ska må bra. Dessutom har de många användningsområden vilket gör dem till en fantastisk ingrediens att ha hemma.

9. Nötter

Det gäller att inte skrämmas iväg av nötternas höga energivärde. Det är snarare en fördel eftersom det ser till att du håller dig mätt längre, och du slipper de påfrestande topparna och dalarna i blodsockernivån. Nötter har en hög proteinhalt som gör det till ett utmärkt snack.

10. Fikon

Fikonets goda hälsoeffekter har länge varit kända i Medelhavsområdet, och det har vi börjat inse även här i norr. Potassium, kalcium och fiber är några av ämnena som fikon kan förse dig med.

av Lyxweekend redaktionen den 30 oktober, 2014

Om skribenten

Lyxweekend

Vi är redaktionen på Lyxweekend, ett glatt gäng som sprudlar för allt inom mode, resor, livsnjutning som hälsa och träning. Vi välkomnar dig med öppna armar till vår community och hoppas våra artiklar gör din weekend och vardag en aning mer.. lyxig.

Lämna en kommentar