Chiafrön – den nya supermaten

1

De exklusiva små fröna har på senare tid blivit en viktig ingrediens i många nyttiga recept. Chiafrön är inte bara viktiga för den hormonella balansen i kroppen, utan fungerar också stärkande på skelett och muskler och verkar antiinflammatoriskt.

Chiafrön är rika på ämnen som proteiner, magnesium, A-vitaminer och kalcium. Det finns till och med mer kalcium i en sked chiafrön än i ett glas mjölk. Länge har man ansett att linfrön har varit ett bra livsmedel för att få i sig tillräckligt med fiber för en fungerande matsmältning. Numera vet man att chiafrön innehåller hela 50% mer fiber än linfrön.

Omega-3 är ett annat ämne som finns i de små superfröna. Fettsyran har länge blivit omtalad för sina positiva effekter för hälsan. Till exempel så finns det mindre risk för att blodpropp uppstår Chia - mångfacetterat frödå Omega-3 förhindrar blodet från att levra sig. Det fantastiska är att chiafrön även innehåller 8 gånger mer Omega-3 än en portion lax. Det innebär att chiafrön kan vara ett bra komplement för dig som inte äter fisk 2-3 gånger per vecka som rekommenderat.

Vad är chiafrön?

Chiafrön kommer från en växt som går under det latinska namnet Salvia hispanica. Den tillhör myntasläktet och kan bli upp till en meter hög. Den hittas främst i Mexiko och Guatemala Chia planta - Salvia hispanicadär den växer fritt men odlas också i andra länder i Sydamerika-regionen. På en enda planta kan det växa flera blommor och därmed väldigt många frön. Oftast brukar du får se svarta eller bruna frön i affärerna, men chiafrön kan även vara vita. Det finns dock inte någon märkbar skillnad mellan de olika färgerna då alla innehåller samma typ av näringsämnen.

Eftersom chiafrön är väldigt små till storleken så väljer man oftast att lägga dem i en maträtt i stället för att äta dem direkt som dem är. I västvärlden är det först på senare år som vi fått upp ögonen för frönas fantastiska egenskaper, men i Mexiko har man använt sig av dem så långt man kan minnas. Under 1300 till 1500-talet spelade de en viktig roll i aztekernas dagliga kost som använde sig av chia lika mycket som majs.

Har använts av världens bästa löpare

Christopher McDougall

© Christopher McDougall

Under 2009 gav den amerikanska författaren och löparen Christopher McDougall ut boken ”Born to Run – Jakten på löpningens själ”. Den sägs vara startskottet för chiafrön-trenden. I Mexiko kom han i kontakt med den bortglömda Tarahumara-stammen. De sägs vara världens bästa långdistanslöpare då de kan springa väldigt långa distanser utan att bli trötta.

När McDougall studerade stamfolket lite mer ingående upptäckte han att dem använde sig av en dryck som man numera kallar för Chia Fresca. Drycken gav Tarahumara-löparna den energi som behövdes för att orka springa långa sträckor. Nu vet vi att drycken består av vatten, chiafrön, limejuice och agavesirap och är något du enkelt kan blanda ihop i ditt eget kök inför träningspasset.

Chiafrön för sig smakar inte särskilt mycket och kan därmed användas till olika typer av maträtter. På grund av de vattenlösliga fibrerna som finns i fröna bildas en sorts gelé när de Chia-drinkblötläggs. Detta gör chiafrön till en perfekt ingrediens att använda sig av i bakning. Fröna binder lätt ihop vätskan i ingredienserna och du kan även byta ut dem mot ägg om du är äggallergiker. Fröna har även en tendens till att absorbera upp till tolv gånger sin egen vikt vilket leder till att du håller dig mätt under en längre tid. De är utmärkta som mellanmål och kan serveras i både varma och kalla rätter. De kan strös i morgongröten, sallader, proteinshakes och yoghurt för en nyttigare och lite lyxigare måltid.

av Lyxweekend redaktionen den 21 februari, 2015

Om skribenten

Lyxweekend

Vi är redaktionen på Lyxweekend, ett glatt gäng som sprudlar för allt inom mode, resor, livsnjutning som hälsa och träning. Vi välkomnar dig med öppna armar till vår community och hoppas våra artiklar gör din weekend och vardag en aning mer.. lyxig.

1 kommentar

  1. Jag drick chiasmoothies nästan dagligen, enkelt med denna grund:
    2 matskedar chiafrön
    1 banan
    1 hand frysta bär (jordbubbar, blåbär, hallon .. välj själv)
    Mjölk eller vatten.
    Vaniljpulver gör gott.

    Mixa och toppa med något gott som kokos. Njut! 🙂

Lämna en kommentar