Hur blir du älskad egentligen?

3

Varför blir vissa så omtyckta, men inte andra? Varför blir vissa artister folkkära? Varför blir vissa idrottsmän och idrottskvinnor odödliga i folks minnen? Varför får några så många fler likes på Facebook än andra? Varför blir deras bilder på Instagram så mycket populärare?

Är det för att de är bättre?
– Nja, är svaret!
Inte bättre nödvändigtvis, men de har förstått och knäckt koden till hur man blir en ”likeable” person. En person som vi gillar, som vi ser upp till. Någon vi känner respekt för. Men vad är koden för att bli ”likeable” egentligen? Det är en fråga jag funderat länge på och plötsligt läser jag en artikel i Fast Company skriven av Stephanie Vozza som skriver precis om det här och som genast inspirerar mig att skriva den här krönikan.
Är det krångligt? Måste man anlita någon coach för det? Nej, det är så mycket enklare än vad du tror.

Personer som blir ”likeable” pratar gott om andra inför andra. De håller inte på med en massa skitsnack utan säger vad de tycker om, de berättar också gärna för andra om personer de tycker om.

De lyssnar på andra med intresse och sitter inte och gör andra saker under tiden de lyssnar. Borde vara självklart egentligen. Men vad är det vanligaste felet vi gör? Vi sitter själva och förbereder oss på nästa replik vi själva ska säga. Tänk på att alla människor har en story att berätta om du bara orkar lyssna.

En ”likeable” person vågar vara sig själv. Visst låter det banalt? Men så svårt!
För sexton år sedan började jag föreläsa på heltid. Sedan den tiden är det en handfull talare kvar. Tusentals andra föreläsare har haft karriärer som kan liknas vid en sufflé. Först ser den fantastisk ut och sen sjunker den ihop till en ”skånsk äggakaga”. För vad har hänt? Jo, när de börjat bli framgångsrika och fått mer uppdrag då ändrar de plötsligt klädstil, de förändras i sättet de behandlar andra personer i sin omgivning, de byter ut sina intressen och ibland byts även de, vilka de umgås och omger sig med, ut till andra. Allt det som gjorde att de blev framgångsrika från början överger de. Och det här gäller så klart inte bara föreläsare utan även inom alla andra områden.

Den som är ”likeable” delar rampljuset med andra och har en förmåga att lyfta fram andra personer i ljuset. De tar inte idéer från andra utan att berätta vem som kom på dem. De citerar andra. De är måna om att ge ”cred” till andra och gör det frikostigt.

Och en ”likeable” person är mån om relationer och att inte ödelägga dem, men är även noga med att hålla fast vid sunda relationer. Tänk på att de som gillar och delar dina uppdateringar på exempelvis Facebook, de är dina viktigaste personer. De gör det för att de gillar dig. De är viktigare än alla PR-konsulter tillsammans.

Och till sist, för att bli ”likeable”, var äkta och sårbar. Bygg inte upp en låtsas-bild av dig själv. Berätta inte hur vansinnigt happy du är om du inte är det. Våga visa din sårbarhet, din rädsla och dina känslor. Var den du är. Och var stolt över det.
Och glöm inte att våga vara dig själv. Alla andra finns redan!

av Lyxweekend redaktionen den 22 maj, 2015

Om skribenten

Göran Adlén

Göran Adlén är trendspanare, författare, varumärkeskonsult och en av landets mest efterfrågade talare. Nu senast omtalad för utmärkelserna som Årets Föreläsare och vinnare av Narrenpriset. Göran är aktiv konsult i varumärkesresor och har under åren drivit flertalet affärsutvecklingsprojekt och förändringsprocesser i Sverige och utomlands.

3 kommentarer

  1. Alltså skriver om grundar sig på att personen i fråga redan har ett stort umgänge. Alltså skriver du om hur poppis personer ska bli än mer populära.

  2. Anna-Lena Skoog Clazon on

    Börjat läsa precis… Några ”inlägg”…. Kul..,,Intressant.. Aha … Instämmer i mkt… Inte allt… Men mkt..,,Och det är ju det som är så spännande.. Ser fram emot nästa spaning,,,

Lämna en kommentar