Varumärket Sverige

0

Ibland tycks saker hända över en natt. En person kliver fram, gör ett intryck och avtryck och blir tydlig ambassadör för ett land. Stora delar av en värld riktar sitt fokus mot land och person.

Den här gången handlar det om musik, inte politik. Ändå finns ett budskap inbäddat i musiken och förmedlat av personen. Att värna om den som är svag. Att vi alla är hjältar, oavsett.

Jag har sett honom spela pingis på mitt kontor. Jag har nu sett honom lyckligt glida fram som vinnare genom ett regn av guldconfetti. Samme kille.

Nu imponeras jag av den professionalism han visar i skarpt läge. Han är verbal och ödmjuk i sin framtoning. Han passar på att få fram sitt budskap, samtidigt som han bjuder på sin personlighet. Det ser lätt ut, men få människor har den förmågan – även efter mängder av medieträning.

Det svenska musikundret är en viktig del i varumärket Sverige. Det handlar om ett svenskt sound, men också i hög grad om människor. Varumärkesambassadörer. Representanter som lyfter landets image samtidigt som de själva kliver fram. ABBA, Europe, Roxette, Ace of Base, Max Martin, Robyn, Avicii…

När fokuserade blickar riktas mot vårt land handlar det ofta om korta ögonblick inom sport, musik, ibland politik. Varje ögonblick bidrar till att stärka och utveckla Sverige på längre sikt. När Måns Zelmerlöw vinner Eurovision Song Contest jublar många av oss i stunden, men vi kan också glädjas på längre sikt – oavsett om vi är personligt intresserade av händelsen eller inte. Sverige får en mjuk knuff framåt. Så länge vi aktivt deltar i att bygga broar mellan länder och människor är det positivt. Då kan vi som land fungera som en god förebild.

För varumärken består till stor del av människor. Varje människa – känd eller okänd – gör skillnad. Alla gör vi avtryck i vårt eget mindre sammanhang. Ibland gör någon intryck på en hel värld. Och vi andra får följa med en stund i vinddraget och på vårt eget sätt ta vara på vindkraften.

Anna-Karin Lingham Skribent: Anna-Karin Lingham

Anna-Karin Lingham är varumärkesexpert och har drivit åtskilliga processer inom varumärkesarbete. I meritlistan finns bland annat företag som Axfood, Hästens sängar och Apotek Hjärtat. 2013 kom hennes bok ut i handeln och parallellt med talar- och konsultuppdrag håller hon i E-kurser om varumärke för individer och företag.

Hemsida: linghamenterprise.se
Facbokksida: Visa Ditt Rätta Jag

av Lyxweekend redaktionen den 29 maj, 2015

Om skribenten

Comments are closed.